Cipta Lagi Roket, Tak Percaya Bumi Bulat

Kali terakhir ‘Mad’ Mike Hughes cuba melancarkan roket, namun ia tidak pernah turun ke tanah semula.

Kini, pemandu limo berusia 61 tahun itu berharap dapat melancarkan roket keduanya di ‘BEAUTY FLAT RESEARCH’ pada 3 Februari ini.

Dia mahu membuktikan Bumi adalah rata dan membuktikan beribu-ribu tahun fakta saintifik dalam proses mengatakan bumi adalah bulat adalah salah.

Dia mendakwa kos yang telah dihabiskannya hanya $ 20,000 (£ 15,000).

Tetapi cubaan awalnya untuk melancarkan roket itu adalah sejauh 1,800 kaki (550 meter) di udara ditutup di Biro Pengurusan Tanah (BLM).

Dia telah merancang untuk mengambil gambar untuk ‘membuktikan’ bumi itu rata dan kemudian membuat terjunan dengan payung terjun, selepas meninggalkan roket itu.

Kali ini walaupun, dia berharap untuk menarik peluncuran roket menegak, seperti yang dijelaskan dalam videonya.

Tahun lalu, dia memberitahu Associated Press: “Saya tidak percaya pada sains. Saya tahu mengenai aerodinamik dan dinamik bendalir dan bagaimana keadaan bergerak melalui udara, mengenai saiz muncung roket tertentu, dan teras. Tetapi itu bukan sains, itu hanya formula. Tidak ada perbezaan antara fiksyen sains dan sains.”

Menurutnya, dia perlu mencapai kira-kira 35,000 kaki (10,700 meter) pada hari itu untuk melihat kelengkungan Bumi, jauh lebih rendah daripada yang diperkatakan dan dipercayai selama ini.

Bagaimanapun, Hughes berkata dalam video itu: Saya tidak pernah mengatakan pelancaran ini dapat membuktikan bahawa Bumi itu rata.

Selepas pelancaran itu, Hughes berharap dapat mengumpul wang yang cukup untuk membiayai roket yang mampu pergi lebih jauh untuk melihat kelengkungan Bumi.- SuaraTV

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *