Video: Pengantin Lelaki Pengsan Selepas Peluk Bekas Kekasih Pada Majlis Perkahwinan

Sebuah video yang memaparkan pengantin lelaki pengsan selepas memeluk bekas kekasihnya yang sedang menyanyi pada hari perkahwinannya, telah menjadi tular di media sosial.

Dalam video yang dipetik dari akaun Facebook Marwan Al Qawi, ketika seorang wanita menyanyi, tiba-tiba pengantin lelaki, Nokie telah datang meluru ke arahnya lalu memeluk wanita itu yang dikenali sebagai Novi.

Selepas memeluk wanita itu, Nokie kemudiannya pengsan hingga terpaksa dipapah oleh keluarganya. Kejadian ini berlaku di Sulawesi Selatan.

“Tragedi ketika kekasih datang di acara pernikahan pacarnya (kekasih) dan menyumbang lagu ‘Balo Lipa’,” demikian tulis Muhammad Erfin Beddu dalam Facebooknya.

Balo Lipa adalah lagu kekasih dan menceritakan betapa hancurnya hati seseorang yang ditinggalkan oleh kekasihnya.

Menurut Muhammad Erfin, berdasarkan keterangan keluarga pengantin lelaki, wanita yang menyanyi tersebut adalah bekas teman wanitanya,

“Saat kejadian itu terjadi, saya baru saja menyampaikan khutbah nikah dan memang itu mantannya berdasarkan yang disampaikan keluarga pengantin kepada saya,” kata Erfin.

Menurut keluarganya, pengantin lelaki dan kekasihnya itu sudah lama berpacaran namun hubungan mereka tidak direstui oleh keluarga perempuan.

Erfin memberitahu, wanita itu rela menempuh perjalanan jauh dari Jambi ke Wajo untuk menghadiri pernikahan bekas kekasihnya.

Dalam pada itu, wanita berkenaan, Novi mengaku tidak ada niat untuk menghancurkan majlis perkahwinan antara Nokie dengan Musriani.

Menurutnya, ia dibuktikan apabila dia datang selepas kedua-duanya sah menjadi suami isteri.

“Tapi yang saya takutkan terjadi. Saya menyanyi menangis bukan kerana penyesalan, tapi terharu melihat semua undangan menatap saya dan menetaskan air mata. Mau tidak mau saya juga rasanya terharu langsung menangis saat menyanyi,” kata Novi.

Novi berkata, dia tidak menyangka bekas kekasihnya akan datang dan memeluknya.

“Saya terkejut dan mendorongnya sampai dia jatuh pingsan. Saya juga tidak tahu apa sebenarnya yang dirasakannya. Apakah kerana laguku atau apa.

“Untuk keluarga pengantin wanita, saya minta maaf yang sebesar-besarnya. Tidak ada niat sedikit pun untuk mengacaukan pesta. Semoga Allah selalu melindungi cinta kalian berdua, dan cepat dapat anak. Saya ingin jadi teman atau saudara kamu, jangan sampai gara-gara video itu silaturahmi antara kita terputus,” tutur Novi.

One thought on “Video: Pengantin Lelaki Pengsan Selepas Peluk Bekas Kekasih Pada Majlis Perkahwinan

  • January 13, 2018 at 11:43 am
    Permalink

    Siapa yang hatinya tidak pilu kekasih hatinya bersanding dengan wanita lain di pelaminan? Perasaan ini dirasakan oleh novi.

    Ia malah nekat untuk datang ke pesta perkahwinan mantan pacaranya, yang telah memutuskan untuk menikah Musriani, pada 10 Januari 2018 di kecamatan Penrang, Kabupaten Wajo, Sulawesi Selatan.

    Video rekaman amatir yang dilakukan oleh Youtuber lokal, Novi mencurahkan rasa patahnya dengan menyanyikan sebuah lagu dengan judil Balo Lipa.

    Namun tidak disangka, Nokis ( pengantin Pria ) yang melihat kedatangan mantan pacar malah langsung bangkit meninggalkan bangku pelaminan dan memeluk tubuh Novi.

    Para tamu undangan yang hadir pun sontak terkejut melihat kejadian itu. Mereka kemudian mendatangi Nokis namun tubuh pengantin pria yang terbaluti pakaian pengantin khas Bugis itu terlimat lemas dan pingsan dalam pelukan novi.

    Diucapkan oleh Muhammad Erfin Beddu, Pengisi khotbah nikah, hal ini dilakukan nokis buka tanpa alasan untuk meninggalkan novi. Sebelumnya nokis pernah menyampaikan niatnya untuk menikahi Novi namun ditolak oleh calon mertua.

    Erfin juga menceritakan perjuangan yang telah dilakukan oleh novi yang rela untuk datang ke pelaminan nokis dari jambi menuju sulawesi selatan.

    Berikut syair lagu Balo Lipa yang dinyanyikan Novie :

    Balo Lipa
    Lemmusa nyamu andi
    musolangi atikku
    engka mu tudang botting
    riolo mattakku
    Mennengngi uwisseng memengngi
    mappoji balo lipami
    Rimulanna mopa
    nadetto sirampe
    nadetto sirampe
    Kessipa ro adammu
    riwettu silolota
    makkuleno ro anri
    musolangi atikku
    Kessipa ro adammu
    riwettu silolota
    makkuleno ro anri
    musolangi atikku
    Monro ale ale madoko watakale

    Artinya kira-kira seperti ini :
    betapa tega dirimu, adinda
    kau hancurkan hatiku
    kau duduk bersanding
    di depan mataku
    seandainya dari dulu aku tahu
    cintamu hanya seperti motif sarung sepuhan
    sedari awal kita tak usah saling mengenang
    tak usah saling mengenang
    betapa indah tuturmu
    di saat kita bertatap
    sampai hati dirimu, adinda
    kau hancurkan hatiku
    Betapa indah tuturmu
    di saat kita bertatapan
    Sampai hati dirimu, adinda
    kau hancurkan hatiku
    ditinggal sendiri
    menderita jiwa raga.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *