Tips Supaya Bau Kentut Tidak Membuatkan Orang Lain Marah

Bukan lagi rahsia lagi bahawa sifat kentut itu adalah berbau. Jika tidak dikawal, maka bukan hanya nafas yang seksa menghirup, tetapi persekitaran di sekeliling juga boleh berasa marah.
Anda akan lebih yakin untuk mengeluarkan “dia” di mana-mana, dan bila-bila masa. Jangan tahan, kerana kentut adalah aktiviti semula jadi badan dan sihat.

Yang pasti ada caranya supaya kentut tidak berbau dan berbunyi. Salah satunya adalah dengan rajin buang air besar secara rutin.

Ingat, sisa makanan yang terlalu lama dalam usus besar, bentuk mereka seperti kotoran. Macam sampah, makin lama dibiarkan makin berbau.

Kalau najis ini cepat dibuang, maka usus besar akan cepat kosong dan gas yang ada di dalamnya pun cepat keluar tanpa beban bau-bau tidak sedap.

Tapi, kalau najis di dalam usus besar ini terlalu lama disimpan dan tidak dibuang-buang dalam waktu maksima 18 jam, maka bau gas-gas tadi akan semakin pekat dan menyengat.

Mereka bergolak di perut dan kemudian membuatkan perut kita memulas. Maka selepas kentut, pasti gas-gas yang dikeluarkan datangnya dari najis yang kita simpan.

Supaya kentut anda tidak berbau, anda digalakkan untuk membuang air besar sekurang kurangnya pagi dan malam ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *