Gelatin Haiwan Termasuk Babi, Halal Dimakan – Yusof Al-Qardhawi

SHAH ALAM – Ulama tersohor dunia Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi memberitahu gelatin haiwan termasuk babi adalah halal untuk digunakan, termasuk di dalam produk makanan setelah ia ditransformasikan menjadi bahan yang lain.

 

Memetik kenyataan daripada laman rasmi ulama tersebut, beliau menjawab kekeliruan pengguna, terutamanya dari masyarakat Islam berkenaan status halal sesuatu produk yang dicampuri unsur mengelirukan termasuk haiwan tersebut.

 

“Di sana terdapat perkara yang dilupakan oleh banyak pihak iaitu isu transformasi bahan (perubahan zat). Kami berkata: Apabila sesuatu najis ditransformasikan, ia menjadi suci, iaitu sesuatu bahan itu mungkin pada asalnya adalah babi, kemudian ia bertransformasimenjadi sesuatu bahan yang lain – asalnya ialah babi tetapi ia diambil dan ditransformasikan menjadi sesuatu yang lain – contohnya menjadi sabun.

 

“Para fuqaha’ berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan.

 

“Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud. Oleh itu, apabila daging atau tulang babi telah bertransformasi, – dan saya mendengar daripada saudara kami Dr. Muhammad Hiwari, dan dia adalah antara doktor akademik yang tinggal di German untuk tempoh yang sangat panjang, dan dia mempunyai kajian yang sangat baik dalam hal ini, – dia berkata kepada kamu: Kemuncak hal ini adalah, ia boleh diambil dan digunakan sebagai ubat gigi, dan digunakan sebagai sabun, dan digunakan sebagai gelatin (atau jeli) yang asalnya ialah babi, kerana ia telah menjadi sebatian kimia yang baru menyebabkannya tertakluk kepada hukum yang baru (iaitu halal),” ujar Yusuf Al- Qardhawi dipetik sebagai berkata.

 

Bulan lalu, rakyat Malaysia dikejutkan dengan dakwaan laporan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang mengatakan dua produk coklat Cadbury – coklat susu dengan kacang Hazel serta coklat susu dengan badam, dikesan mengandungi DNA babi atau ‘porcine’.

 

Apa yang menjadi persoalan sehingga kini adalah KKM dikatakan membuat ujikaji itu, sehingga terjumpa DNA babi, setelah memilih coklat berkenaan secara rawak di pasaran.

 

Setelah isu itu mencetuskan kemarahan ramai pihak Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) pula memainkan peranannya dan membuat ujikaji yang sama namun coklat itu diambil terus dari kilang Cadbury dan bukannya diambil secara rawak dari pasaran, seperti mana dibuat KKM.

 

Perkembangan terbaru selepas ujikaji yang dilakukan oleh Jakim itu mengesahkan dua produk Cadbury tersebut adalah tiada unsur babi sekaligus halal untuk dimakan.

 

Meskipun begitu, rakyat Malaysia kini masih berasa was-was berikutan masyarakat terdedah kepada membeli coklat yang sama diambil KKM untuk ujikaji itu dan bukannya produk yang selamat (dari kilang) sepertimana di analisa Jakim.

 

Baca : DNA Babi Halal Dimakan – Dr Asri

 

Baca : Fatwa Qardhawi DNA Babi Halal Dimakan

162 thoughts on “Gelatin Haiwan Termasuk Babi, Halal Dimakan – Yusof Al-Qardhawi

  • June 7, 2014 at 2:59 am
    Permalink

    Adakah kenyataan ini sahih?

    Reply
    • June 7, 2014 at 9:18 am
      Permalink

      Sila kasi link asal sebagai bukti kukuh.tambahan tiada video menjadikan ucapan sesuatu yang diragukan.

      Reply
    • June 7, 2014 at 5:24 pm
      Permalink

      betulkah ini kenyataan dr yusuf ataupun kenyataan yg diadakan,dalam Islam da jelas yg halal dan haram,kalau xjelas halal atau haram maka jadi syubhah elok ditinggalkan,mohon yg tulis artikel ni berhati2 jangan sebarkan tanpa dalil sahih. Hukum berdasarkan Quran&Hadis kalau xmau sesat.

      Reply
    • June 7, 2014 at 7:00 pm
      Permalink

      betul.. selagi tak jumpa source asal.. susah kami ni nak caye.. takat buat artikel, saya pun boleh.. he he..

      Reply
    • June 7, 2014 at 9:52 pm
      Permalink

      kalau tak silap jika punca sesuatu itu haram maka haramlah segala2nya sdelepas itu. Sy tak pasti dari mana tetapi saya ingin memohon sesiapa yang membaca pandangan saya ini mencari hadis yang berkaitan. terima kasih.

      Reply
      • June 7, 2014 at 10:56 pm
        Permalink

        Cuba kita sama sama fikirkan: seekor babi mati. Kemudian di tanam. Di atas tanah kubur babi tumbuh sayuran. Source karbon sayor it ialalh babi yang mati itu (natural recycling process). Soalannya ialah adakah sayor itu halal? Sebagai seorang ahli kimia, saya percaya iadalah halal.

        Reply
        • June 7, 2014 at 11:59 pm
          Permalink

          saya amat sokong kenyataan saudara farook ini

          Reply
        • June 8, 2014 at 7:23 am
          Permalink

          Kalau tak silap saya ada terbaca dalam majalah ustaz memang ada yang sumber asalnya ( haram + haram) jadi ( halal )

          Reply
        • June 8, 2014 at 9:02 am
          Permalink

          Sdra,
          Sdra kata “Cuba kita sama sama fikirkan: seekor babi mati. Kemudian di tanam. Di atas tanah kubur babi tumbuh sayuran. Source karbon sayor it ialah babi yang mati itu (natural recycling process). Soalannya ialah adakah sayor itu halal? Sebagai seorang ahli kimia, saya percaya iadalah halal.”

          Saya setuju pandangan sdra kerana babi tsb telah terurai sepenuhnya dan tiada BNA babi masuk kedalam sayor tsb. hatta kalau sayur tsb digantung diatas bangkai babi yg berbau pun ia masih halal, tapi dalam kes coklat yg diperkatakan, DNA babi masih utuh ada didlamnya.

          Saya juga pekerja makmal…

          Reply
        • June 8, 2014 at 9:33 am
          Permalink

          Kalau secara natural / lumrah alam ia halal. Kalau dibuat oleh manusia dlm keadaan tidak darurat, saya rasa tetap haram. Balik kepada hukum asal kenapa babi haram dimakan. Wallahualam

          Reply
        • June 9, 2014 at 7:29 pm
          Permalink

          saya tak setuju dengan farook, kalau mcm tu, kuah sup babi boleh dimakan la… babi saya selagi ujian menunjukkan wujud dna babi… selagi itulah haram

          Reply
  • June 7, 2014 at 5:31 am
    Permalink

    bagus artikel ini..tapi bila ia diketahui pengeluar2 produk. makan naik tocang la agaknya..ditambah lagi kuantiti babi tu huhuuhuh. ntah2 sekor babi dlm coklat huhuh

    Reply
  • June 7, 2014 at 6:11 am
    Permalink

    Maafkan saya. Maksud transform menjadi bahan lain. Persoalan disini dna itu dikesan belum ditransform lagi dan masih dalam keadaan asal dan boleh dikaitkan secara langsung. Untuk diyakini, elakkan sumber ini.

    Reply
  • June 7, 2014 at 7:41 am
    Permalink

    Utk lbih slamat , bkn takat elakkan mkn Cadbury n fatwa .elakkan dr ulammak ni.ulama dunia. .kluar ftwa utk jga hati n prasaan mnusia bkn Allah.

    Reply
  • June 7, 2014 at 7:42 am
    Permalink

    Nasihat sy jgn percaya artikel ini, mana sumber dipetik. Unsur yg haram tetap haram. Mesti ada pihak yg ingin mencemarkan kesucian Islam.

    Reply
    • June 7, 2014 at 4:24 pm
      Permalink

      betol tu,mknn itu asalnya dtg dr sumber yg haram jua meskipon ditransform dlm bntuk lain….jgn pcaya artikel ini

      Reply
    • June 8, 2014 at 3:26 pm
      Permalink

      Kalo ahli fatwa nak jaga business/maruah pengeluar jangan harap lah orang nak percaya. Babi process jadi Halal. DNA dia perfect babi, bukan DNA jadi DNA kuda. Bahlul.

      Reply
  • June 7, 2014 at 8:06 am
    Permalink

    Salam sejahtera, cik abg Mohd Taib…setahu saya DNA tak boleh diubah kan? Apa yg ulama ni bgtau ialah Zat(fizikal) bukannnya DNA..jakallah

    Reply
    • June 7, 2014 at 5:14 pm
      Permalink

      DNA boleh dipecahkan lagi kepada gula, bes bernitrogen dan kumpulan fosforus. DNA tersangat halus terletak di dalam sel-sel benda hidup. 80% habuk yang berteberangan yang boleh lihat di tingkap terdiri daripada sel-sel kulit manusia yang ada DNA. Jika sel-sel manusia pun berterbangan bayangkan sel haiwan yang lain. Dicampur lagi molekul-molekul najis berterbangan di tandas.

      Reply
  • June 7, 2014 at 8:08 am
    Permalink

    Kefahaman transforamasi tu kurang tepat rasanya…transformasi berlaku secara semulajdi baru jdi halal…conthnya naja tahi babi kpda pokok…jdi buah hasil pokok tu halal sbb transformasi secara biologi…

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:10 am
    Permalink

    Baik kite ikut quran dan sunnah sahaja…. dlm petikan ni pon takde sebarang dalil yg mengatakan bende yg dah transform tuh boleh jadi halal…. tp dlm quran rasa nya ade ayat yg kata apa saja yg dtg dr babi dan anjing dan diketahui sumbernye itu haram… sekian

    Reply
    • June 7, 2014 at 7:49 pm
      Permalink

      Salam. Saya bersetuju dengan pandangan saudara tapi izinkan saya perbetulkan sikit fakta yang saudara berikan. kalau tgk dlm al-Quran, al-Baqarah : 173 dan al-An’aam : 115, Allah dah sebut secara spesifik yang diharamkan adalah “daging babi” dan bukan “segala apa yang datang daripada babi”

      Reply
      • June 8, 2014 at 11:17 pm
        Permalink

        Macamana dengan sup tulang babi?awak suka makan kan?

        Reply
      • June 9, 2014 at 6:33 am
        Permalink

        Setau saya, ape2 yg dtg dr babi & KETURUNANNYA adalah haram..itu yg saye blaja kt sekolah dulu..klu x sengaja mkn sbb xtau, mmg x salah..tp klu tau dh jatuh haram..maknenye segala sumber yg diproses dr babi HARAM la dimakan & diguna..wlupun sabun..wallahu’alam..ape2 pn lbh baik elakkan sbb kite blom darurat lg..in shaa Allah kite masih boleh usaha cari yg halal..

        Reply
    • June 8, 2014 at 3:30 pm
      Permalink

      LOGIC. Babi nak jadi haram kalau transform?? Kalo transform mana boleh kesan babi tu dah. Ni ketara la tak transform. Jgn percaya mamat ni, ada unsur2 lain nak jaga.

      Reply
  • June 7, 2014 at 8:43 am
    Permalink

    setuju dengan saudara Mohd Taib,

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:49 am
    Permalink

    Itu hanya pendapat dia. Pendapat saya ianya tetap haram. Haram memakan babi itu jelas. Apabila disebut ddlm AlQuran bahawa babi itu haram, itu menggambarkan keseluruhan seekor babi itu tetap haram dimakan. Tak kira dari part mana dari seekor babi tu haram.
    Takkan bila dikatakan haram makan daging babi, part yg lain seperti tulang,kulit, bulu nya halal plk

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:52 am
    Permalink

    Yang peliknya ulamak yang mengaku dirinya ahli sunnah wal jamaah, meletakan fatwa tanpa mengemukakan dalil atau nas alquran, jangan kita percaya walaupun ianya dari ulamak. Pendapat yang tidak bersadarkan alquran dan hadis nabi Muhammad saw tidak boleh dikira sebagai ijtihad. Jika kita berselisih tentang sesuatu perkara hendak la kita merujuk kepada alquran dan hadis. Bagaimana pula perkara ini di fatwakan tanpa dalil dan nas alquran melainkan ini bukan kata2 beliau ataupun beliau berkata dengan mempertahankan kehendak nafsu (beliau peminat cadbury coklat)

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:07 am
    Permalink

    Macam meragukan je artikel ni. Sumber (babi) telah jelas hukumnya haram. Bagaimana pula tiba2 boleh jadi halal??

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:12 am
    Permalink

    Entah ye yusuf qardawi. Entah sapa yg karang dicakap yusuf qardawi.

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:27 am
    Permalink

    Betul ke itu kenyataan Dr. Yusuf Qardawi?
    perlu diselidik terlebih dahulu sumber kenyataan tersebut..

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:34 am
    Permalink

    Bahaya gak statement ni..kena selidik betul2 tp jujurnya saya memang tak percaya

    Reply
  • June 7, 2014 at 10:25 am
    Permalink

    As salam.. pendapat dan pamahaman sy.. yg harap tetap haram..kerna asal nya mmg haram..kalau biji betik d tanam maka bila besarnya akan bbuah betik.. so..yg haram ttetap haram.. minta maaf jika saya menentang fakta ulamak ini..wlpun saya tidak tinggi ilmu agamm tidak setaraf dgn ulama ibi..allahuallam..

    Reply
  • June 7, 2014 at 11:17 am
    Permalink

    Salam.. boleh pamerkan dari mana sumber petikan pendapat Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi itu diambil.. Saya mahu mendapatkan lebih kepastian.. Jazakallah..

    Reply
  • June 7, 2014 at 12:24 pm
    Permalink

    Setuju.
    Perlu kepada pencerahan yang lebih kerana dna adalah kata kunci dalam perkara ini. Mengikut ijtihad baru Dr Yusuf, ia lebih kepada hal yang fizikal seperti perubahan bentuk kepada bentuk lain. Padahal dna tidak boleh ditransformasikan kecuali dna spiderman.

    Reply
  • June 7, 2014 at 12:42 pm
    Permalink

    Jadilah insan yg lebih sikit ketakwaannya…kita hindari diri kita dgn fatwa yg terlalu kesederhanaan spt ini dgn cara elakkan sumber yg kita dah tahu apa-apa kaitannya dgn khinzir…akhir zaman…

    Reply
  • June 7, 2014 at 12:56 pm
    Permalink

    Salam, sy bkn seorg ulama. Tp didikan awal mmg menegaskan babi & anjing pun dah haram jika di sentuh & kene samak. Apatah lagi jika dimakan walaupun dah trasform ke tak bkn isu. Sebabnay mengandungi unsur babikan. Lain la jika ia tiada pilihan lain seperti darurat atau yg sewaktu dengan nya.

    Reply
  • June 7, 2014 at 12:58 pm
    Permalink

    Klu termasuk ok Jgk. Klu sengaja dimasukkan korg nak makan ke. Jadi haram kot..

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:01 pm
    Permalink

    trsnformasi dari bahan halal dan menjadi haram..contoh, beras yang dijadikan tuak, maka tuak itu haram dan beras itu halal….tapi kalau benda haram dan transform menjadi halal maka masih dikategori haram…contoh, jika minuman beralcohol dibakar dan dimasukan dalam sos, maka sos itu masih tetap haram dimakan…wallahhualam, jika DNA transform menjadi DNA lain maka mungkin boleh…

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:05 pm
    Permalink

    Salaam
    Kalau ragu tinggalkan, ini perkara ijtihad. Kalau bukan ulama diam2 sudahlah, Al Quran pun tidak hafal dan hadith jauh lagi…usah memandai cemuh dan cela ulama.
    Bila komen tidak ilmiah, itu namanya jahil murakkab.

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:08 pm
    Permalink

    Masyarakat sekrg byk y keliru….byk yang kurg thu tntg hukum hakam perkara yang sebegini….risau ada yang tidak fhm akn mentafsirkan artikel ini secara salah….untuk org awam sperti kita…peganglah dlu apa yang kita thu…tp pastikan ngaji n cari ilmu tntg ni..bkn tggu dn lihat…bg sye..klo thu terus dr mulut ulama’ …itu lebih memberi kefahaman kepda kita….

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:08 pm
    Permalink

    bagaimana kalau najis manusia diambil dan ditransform untuk menjadi kek? mahu makan? respek kalau ianya satu kata2 dari dr yusoff sendiri. rai perbezaan pandangan.

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:09 pm
    Permalink

    Pendapat ulama ini adalah benar dan tepat serta boleh digunakan. tapi, bagi umat yang tetap memilih haram.. maka pilihla yang mana kuat di hati. macam saya, kelonggaran dan khilaf ini adalah satu rahmat. ala, macam mazhab tertentu yang mengharamkan makanan laut seperti udang, sotong dan ketam.. mazhab shafie cakap halal je.. so camne tu? Yusuf Qardhawi adalah ulama’ kontemporari yang tidak terikat dengan kecenderungan mazhab.. so, his fatwa is safe for all..

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:13 pm
    Permalink

    Setuju dgn tdk mempercayai 100% statement ini. Haram ttp haram. Seperti yg diperkatakn diatas mengenai anjing terjatuh didlm garam dan gagal dijumpai maka garam itu adalah halal berlainan dgn kes meletakan dgn sengaja ‘gelatin atau lemak babi’ didlm sesuatu produk bg sy tdk menjadikn produk itu halal. Kpd smua umat islam sila jgn percaya sesuatu itu dgn mudah. Kita ikut apa yg tertulis dlm al-quran.jika ada rasa was2 jg baik dielakn dr mkn sesuatu mknn itu.

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:18 pm
    Permalink

    Semak dulu dan janga terus percaya. Skrg banyak sangat propaganda musuh islam yg ambil kesempatan untuk melemahkan akidah orang islam

    Reply
    • July 5, 2015 at 12:04 pm
      Permalink

      Xfaham la ko ni..ko tepijak taik ayam salah kan babi..jgn berprasangka saudari..simpan sikit.

      Reply
  • June 7, 2014 at 1:25 pm
    Permalink

    Bce bismillah…mkn… klw da tringin sgt na mkn… pcaye pd allah…berserah pd allah…
    Klw xnk mkn… xpyah mkn… islam itu mudah…

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:28 pm
    Permalink

    jika benar, ia hanya pendapat berdasarkan ilmu beliau.

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:28 pm
    Permalink

    Bekas mufti mesir nasr farid wasil tidak bersetuju dengan konsep transformasi ini..kerana semua yg datang daripada babi adalah haram.

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:34 pm
    Permalink

    Assalmualaikum pindik cerita kita ikut ja quran ada baik nya kn
    pasal tu allah me wajib kn kita yg islam baca quran dan pahami arti quran wallawaklam

    Reply
  • June 7, 2014 at 1:55 pm
    Permalink

    Kalo begitu, ramai-ramai Muslim memelihara babi adalah halal, karena tujuannya bukan untuk dikonsumsi, tapi ditransformasi.

    Laa haula wa laa quwwata illa billah.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:03 pm
    Permalink

    Dalam al-quran kan sudah di jelas kan..babi itu haram di makan..jadi dna atau sehelai bulu skali pn yg dtg dari babi..ia nya adalah haram..mcm mana boleh menjadi halal pde yg haram bermodal kan (transformasi)? Mane kesahehahn nya?

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:05 pm
    Permalink

    Ahhh…pening arrr…!!!

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:06 pm
    Permalink

    Ahhh…pening arrr…!!! Elakkan la klu da ada Menatang ni..!!!

    Reply
    • June 7, 2014 at 6:54 pm
      Permalink

      Xpyh pening2 kepala..klau was was..jgn mkn. Pegang konsep tu. Makin byk bincang makin byk mnyimpang..mjurus was was.stp org berfikir dan menerima sesuatu perkara tu dgn cara yg berbeza.pasal cardbury tu..klau dh byk org kata xboleh2 tu…siap ujian makmal tu…bg sy..sy xnk mkn dah.

      Reply
  • June 7, 2014 at 2:08 pm
    Permalink

    Smakin hari smakin plik…sah2 da semua umat islam tu da tau…babi tu haram…sy ragu2 dgn artikel ini…sy nk smua nim dbincangkan di media elektronik…

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:09 pm
    Permalink

    jangan mudah terpedaya…ulamak ini juga beri sokongan pada pemerintah mesir yang baru…ingatlah kita hidup akhir zaman…

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:12 pm
    Permalink

    boleh jadi dia ni wahabi…wahabi hanya percaya Tuhan hanya haramkan darah dan daging babi saja…bahagian yg lain boleh dimakan…

    Reply
    • June 7, 2014 at 2:26 pm
      Permalink

      katakan haram tetap haram hingga ke hujung nyawa !!!!

      Reply
  • June 7, 2014 at 2:25 pm
    Permalink

    Islam tidak didirikan dengan “Pada pendapat saya”. Siapa kamu yang tidak memahami agama dan kurang berilmu untuk mempertikai keputusan yg lebih ahli? Jangan jadi bodoh yang menbodohkan org lain hanya kerana tidak setuju dengan para ahli dan ilmu an.
    Tak setuju? Ragu? Pergi belajar dengan ahli-ahlinya. Masuk sekolah balik, kaji AlQuran dan hadith2. Berbincang, berdiskusi, berlapang dada. Org berilmu ada akhlak yg jelas dilihat. Org x berilmu pun boleh nampak akhlak kat mana.

    Stop being lazy and stupid.

    Reply
    • June 8, 2014 at 1:11 am
      Permalink

      indah bhasa yang digunakan saudari,
      if we are stupid,
      we dont be here,
      reading all of this.
      no one is stupid.
      Allah make everyone perfect.
      saudari muslimah,
      jaga ihktilatnya.

      Reply
  • June 7, 2014 at 2:26 pm
    Permalink

    Perkara yang sebegini besar perlukan ijmak.
    Siapa lagi yang berpendapat sedemikian?
    Adakah pendapat ini lebih menghampirkan diri seseorang pada taqwa?

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:27 pm
    Permalink

    Saya tetap ragu..
    Dan keraguan saya lbih besar drpda pmbnaran
    Wlawpun yg mngtkan itu ulama..
    Kcuali ada hdist dan ayat quran.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:27 pm
    Permalink

    sahih ke artikel ni? betul ke Yusof Al-Qardhawi yg cakap ni?
    mana sumber ? selagi takda tunjuk sumber yg sah jangan percaya.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:38 pm
    Permalink

    ramai btul ulama’ di sini ye.. agak2 la nk mngata ulama’.. sedar diri tu byk kurg. syeikh xkan kluarkn kenyataan ikut nafsu.. bkn snang nk berijtihad. boleh pulak label syeikh tu wahabi la.. penyokong krjaan mesir yg baru la.. ape yg dia buat tu ada btulnya.. klu kita menentang pemerintah yg zalim n bakal dpt kesan yg negatif mcm mesir skrg, better ikut je.. klu x lebih byk nyawa umat islam yg akan terkorban.. xmenentang xbererti menyokong..

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:41 pm
    Permalink

    Tetap Haram kerana telah tercatit di dalam al-quran Allah swt telah mengharamkan daging babi dan seluruh anggota badannya dimakan atau dibuat apa sahaja melainkan jika dalam keadaan darurat atau mudarat. Umat Islam jangan terkeliru dengan kenyataan ulama yusuf al-qardhawi, dia juga manusia biasa yang melakukan kesilapan. WaAllahualam.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:42 pm
    Permalink

    humm.. korang kena fahami yang dikatakan ilmu feqah moden.. dulu isu macam ni tak timbul.. sekarang dah timbul.. maka para fuqaha berijtihad.. ni bukan pandangan beliau sahaja. bahkan juga pandangan dari beberapa ulama’ lain. benda biasa je ni.. i bagi contoh isu alkohol dalam minyak wangi.. sah je kalau pakai untuk solat walaupun alkohol tu najis.. sebab kita bukan pakai arak.. kita pakai sejenis bahan kimia yang terhasil melalui proses kimia. Molekul yang terhasil tu mmg lah alcohol.. tapi bukan sebagaimana arak yang dimaksudkan. alcohol pun banyak jenis… butanol, metanol, dan nol nol yang lain.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:47 pm
    Permalink

    salam.. kalo was2 x pyah ambil. kalo pcaya kata2 ulamak ni ambil la.. idup blandaskn quran n sunnah. memadai. jgn kondem ulamak.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:49 pm
    Permalink

    المقدم
    ما دمنا في الطعام الله تعالى يقول (حُرِّمت عليكم الميتة والدم ولحم الخنـزير) فهل المحرم هو لحم الخنـزير فقط بناء على نص الآية أم أن كل مشتقات الخنـزير محرمة؟

    القرضاوي
    لا بل كل ما يؤكل من الخنـزير، يعني اللحم والشحم والكبد فهو لا يقصد اللحم فقط والدهن مثلاً مسموح، لا بل كل أجزاء الخنـزير محرمة.

    المقدم
    هناك أنواع من المأكولات يدخل فيها الجيلاتين الحيواني وهي أشياء مشتقة من عظام الخنـزير.

    القرضاوي
    هناك شيء يغفل عنه الكثيرون وهي قضية الاستحالة، نقول إذا استحالت النجاسة طَهُرت، يعني ممكن الشيء يكون أصله خنـزير ثم استحال أصبح مادة أخرى، أصله خنـزير ولكن أخذ منه وتحول إلى شيء آخر وصار صابون، الفقهاء قالوا مثلاً الأشياء مثل الروث ونحو ذلك حينما تؤخذ وتدخل النار وتحترق، فرمادها حلال لأنه صار شيء آخر، قالوا لو دخل كلب في مملحة ومات في المملحة وأكله الملح وإذا بحثت عنه فلن تجده، أصبح الكلب ملح، فممكن أن تستعمله في الأكل والشرب وكل شيء، لأنه تحولت العين، الحكم يدور مع عِلِّته وجوداً وعدماً، فالعِلَّة لم تعد موجودة ولذلك إذا لحم الخنـزير أو عظام الخنـزير تحولت وأنا سمعت من أخونا الدكتور محمد الهواري وهو من الدكاترة العلميين الذين يعيشون في ألمانيا من سنين طويلة وله بحث جيد في هذه القضايا، قال لك: معظم هذه الأشياء ممكن تؤخذ ويُعمل منه معجون أسنان، وتعمل منه صابون وتعمل منه جلي هو أصله خنـزير إنما صار مركباً كيماوياً جديداً فأخذ حكماً آخر.

    Reply
  • June 7, 2014 at 2:49 pm
    Permalink

    kalau bab Babi ni, semua sensitif.. JAKIM ke MFK dah keluar fatwa MEROKOK itu haram.. xder la pulak korang nak bising. orang makan babi mmg dikutuk2 nya, tapi orang merokok depan mata ??

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:01 pm
    Permalink

    Yang Haram itu jelas dan yang Halal itu juga jelas!!! Babi dan sumbernya tetap Haram!!!
    Kristian menyimpang dari ajaran asalnya disebabkan perubahan yang sedikit demi sedikit dari tidak ketara sehingga jauh menyimpang kini ianya dianggap Hala semua!!!! Perkahwinan sejenis juga telah mula diterima oleh sebahagian dari gereja Kristian disebabkan takut dikatakan ketinggalan zaman perubahan!!!
    Diharap umat Islam Jelas dengan apa yang JELAS!!!! Tak perlu menerima fahaman atau toleransi baru dari sesiapa yang menyimpang dari yang JELAS walaupun mereka dikalangan ulamak yg kononnya tersohor …. namun mereka tetap manusia yang tetap dan bakal melakukan kesilapan!!!

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:06 pm
    Permalink

    Artikel yg tiada kesahihannya. Baca boleh, tapi nak percaya SORRY! Wallahualam.

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:15 pm
    Permalink

    cba bc kisah ni..yg haram tetap hjram!!!

    Aku adalah cina muallaf. Sebelum aku memeluk Islam dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, dah macam orang ketagih ganja. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah.. Sekarang Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu dalam Islam tak boleh makan babi, haram. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni? Seminggu aku terlantar di hospital lepas masuk Islam. Jadi, masa kat hospital tu aku berfikir cara mengatasi masalah aku tu.

    Akhirnya, aku mendapat satu idea. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia bagai binatang minyak yang penuh. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisik kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Bila dia berak saja, aku terus vacuum. Begitulah kehidupan aku dan babi tu selama 2 tahun.

    Selepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu telah tiba. Ketika aku nak sembelih babi ni, baru aku tahu yang babi ni tak ada leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi. Sangap gila! Lagipun aku dan bisik 2 kalimah syahadah dan bagi tazkirah kat babi ni. Apa ada hal. Lepas tu, aku pun goreng babi tu dan makan.

    Tengah sedap melantak, aku nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. “Ustaz! Jom makan. Babi Islam ni. Halal!” Tergamam ustaz tu. Lantas ustaz tu memberi penjelasan kepada aku. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Sekarang aku dah faham. Aku dah bertaubat dan menjadi seorang muslim sejati.

    Kesimpulan

    Begitu juga dengan soal couple. Kononnya islamic couple. Bila dating, dating kat tempat orang ramai, bukannya tempat gelap. Si Gadis pakai jubah bertudung labuh. Si Jejaka pula berjubah dan serban di kepala. Dating bukan untuk buang masa. Keluar bawak Al-Quran. Bila berhenti makan, siap Taddarus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Kat rumah, sms atau call pagi-pagi buta suruh bangun qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu? Hahaha..

    Kalau benda itu haram, ia tetap haram walau kita cuba apa cara sekalipun untuk menghalalkannya. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Allah melarang perhubungan lelaki-perempuan bukan mahram tanpa sebab yang dibenarkan syarak! Islam halalkan couple sekiranya sudah bernikah, bukannya sebelum kahwin.

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:15 pm
    Permalink

    gelatin daripada haiwan mughalazah tetap haram dimakan walaupun sifat dia berubah, tatpi hakikat serta sifat masih wujud sebagai babi sebab… KKM kaji adalah “DNA” yakni benda asal serta bahan yang berubah tetapi masih lagi bersifat serta bersamaan dengan babi, bukan lemak atau asas bahan (zarah, bentuk, rasa, warna) so haram tetap haram jangan menghalalkan benda yang haram, elakkan sumber fatwa daripada orang munafik.

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:22 pm
    Permalink

    suatu bahan yang diekstrak dari suatu bahan mentah tetap akan mengandungi zat bahan asal … misalnya, vitamin C yang diekstrak daripada buah oren tetap akan membawa perisa dan juga aroma buah oren dalam pil vitamin C itu (walaupun dalam kuantiti yang sangat kecil), sekali pun pil vitamin itu tanpa pewarna dan perisa tiruan.

    gelatin daripada haiwan diperolehi melalui proses extraction dan bukan secara tindak balas kimia organik mahu pun bukan organik (transformasi dari satu bahan ke bahan lain). jadi tidak hairan jika DNA haiwan dapat dikesan dalam ekstrak2 haiwan berkenaan.

    kita umat islam tidak patut mengikuti jejak langkah ahli2 kitab yang menelan bulat2 apa yang diperkatakan oleh ketua2 agama mereka, dan tidak patut mengikut jejak langkah kaum firaun yang menyembah2 para pemimpin.

    yang haram itu jelas dan yang halal juga jelas.
    ^_^

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:26 pm
    Permalink

    SDY rimau
    Sbb xtahu Babi tu haram
    Orang yang bernama Islam tetapi bukan Islam yang sebenarnya tidak layak untuk mempersoalkan halal dan haram

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:36 pm
    Permalink

    Pandangan saya.. Skarang byk benda alternatif yg dpt digunakan dlm membuat mknan….Cth dlm pembuatan jelly memerlukan geletin.. Dlm pasaran plbagai gelatin halal trdpt dlm pasaran… Jd klo dh alternatif dah ad adakah keharusan menggunakan benda2 yg berkaitan dgn babi..

    Reply
  • June 7, 2014 at 3:49 pm
    Permalink

    Saya menolak kenyataan ini kerana diperingkat molekular DNA babi masih boleh dikesan. Ia belum berubah sifat seperti jadi abu, arang, atau petroleum.

    Walau bagaimanapun saya berprasangka terhadap pengumuman Kementerian Kesihatan yg membuat kenyataan yg tidak pernah dibuat sebelumnya dan gagal mengesahkan kajian mereka samada dengan pihak JAKIM ataupun pihak makmal berekriditasi ataupun pihak ketiga yg ada kepakaran mengesahkan prosedur kajian mereka bebas dari kontaminasi sampel kajian.

    Seperti mereka mahu memalukan JAKIM, atau sengaja menarik perhatian umum daripada lain2 isu yg berlaku ketika itu, ATAU yang bakal berlaku selang seminggu selepas pengumuman yg mereka buat.

    ALLAH lebih mengetahui.

    Reply
    • June 8, 2014 at 9:42 am
      Permalink

      Saya setuju dgn pendapat saudara/saudari.
      Dlm artikel ini ianya boleh jika melalui proses natural/semula jadi/ lumrah alam. Kalau sengaja dibuat oleh manusia bukan dlm keadaan darurat, pendapat saya tetap haram. Melainkan utk perubatan. Berbalik kepada hukum kenapa daging babi haram.

      Reply
  • June 7, 2014 at 4:30 pm
    Permalink

    Elakkan perkara was was ,hak ttp hak dan batil ttp batil.kalau dah tahu benda tu drp babi buat cam mana pun den x sanggup nak jamahnya.kalau air pun kalau dr air mutlak dah tercemar kotoran x boleh panggil lg air mutlak ini kan ada porcine…pernah baca buku teori konspirasi yahudi bhw ulama ini adalah sbhg drp agenda mrk wallahualam.

    Reply
  • June 7, 2014 at 4:30 pm
    Permalink

    Pasal da ramai sang at alamak kat sini, jd Saya nak bertanya, bela Dan jual babi haram tak?

    Reply
    • June 7, 2014 at 5:04 pm
      Permalink

      ulamak azhar tu kata boleh kalau hasil jualan tu bagi sikit pada dia tapi haram kalau tak bagi padanya

      Reply
  • June 7, 2014 at 4:43 pm
    Permalink

    Ramai yg teringin nak jadi ulama dgn mengutarakan pendapat masing2 dlm bab hukum hakam berbekalkan ilmu yg dipelajari di sekolah rendah dan menengah.

    Reply
  • June 7, 2014 at 4:52 pm
    Permalink

    Afwan..sedkit pendpt seorg alim tntg fatwa trsbut
    Pertama skali kita menghormati beliau sebagai seorang ulama. ..tp bg sy sendiri bnyak fatwa2 beliau yg kita xsetuju.terlalu bnyak tafarrud(penyendirian yg berbeza dgn jumhur)..cthnya beliau mngharuskn bersalaman antara lelaki dgn wanita ajnabi selagi aman drpd syahwat!..dn bnyak lg.
    Dlm perkara d atas beliau mnggunakn qaedah ISTIHALAH..iaitu sesuatu yg asalnya najis bila bertukar asalnya, akan bertukar hukumnya.
    Dlm isu istihalah mmg betul ada pndgn bgitu.al qardawi menggunakan pndgn mazhab hanafi..tapi sebenarnya hasil kajian oleh saintis drpda institut halal upm,isu gelatin berbeza dgn mslah bgkai babi mereput jd garam/abu.kerana dlm gelatin perubahan yg berlaku tidak mnyeluruh.DNA masih ada..DNA ni mcm tali pnjang..dlm gelatin mknan DNA tu meskipun bukan kesemua tapi ia umpama tali yg telah dikerat pndek2.

    Apapun,pndgn yg mharamkan lebih tepat
    ..pndgn qaradhwi ini merupakan slh satu pndgn dlm mesyuarat fatwa majma’ fiqh islami tntg isu gelatinbabi..namun,ketetapan yg dibuat oleh majmak fiqh islami ialah mgharamkan sbrg bntuk produk mknan yg terhasil drpd sumber BABI.

    Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan sbgai Haram.sejajar dgn fatwa Majma Fiqh Islami & Lajnah Ifta Arab Saudi..hanya European Fatwa Council n Fatwa Kuwait mghalalkan.

    Jumhur ulamak (hanafi,syafie & hanbali) menyatakan bahawa pgharaman daging babi turut bermaksud pgharaman sebarang bahan yg berasal drpda babi.babi dikira sbgai najis ‘aini kerana itu ia adalah haram digunakan..pndapat zahiri mgharuskan pggunaan babi yg selain daging.

    Rujuk juga hadis yg mana nabi turut mgharamkan shbt mggunakan lemak babi untuk kegunaan dlm pkapalan..so,jelas bahawa selain daging turut haram kerana klau diikutkan,lemak bukannya dari kategori daging pun..

    Reply
  • June 7, 2014 at 5:16 pm
    Permalink

    Korg ni comment mengalahkan ulama. Korg yg berilmu ke dorg? Kalau nk comment belajar sampai tahap ulama tu baru bleh comment lebih2. Bebual mcm tau sgt.. Huhu.

    Reply
  • June 7, 2014 at 5:38 pm
    Permalink

    Bahaya tentang statement nih,berpandulah pada Al-Quran, Allah telah memerintahkan agar sekalian umat islam agar tidak menyentuh babi, apakan pula memakan dagingnya, wlupun sedikit/extract/minyak/gelatin/ apa2pun yg bersumberkan babi maka ianya haram. Berhati2lah.. sekiranya ulamak ini berkata sedemikian rupa, berhati2lah slps ini, mungkin selepas ini gelatin babi di halalkan..

    Reply
  • June 7, 2014 at 5:45 pm
    Permalink

    Saya rasa mahzab hambali ni mmg cmni. sbb dulu sy pernah terbeli kasut kuli babi(bhg bawah) tpi atasnya dialas mcm material baldu, kawan emirate arab sya ckp tak mengapa sbb dh over transform katanya tiada parasit dan kuman babi lagi. Maka saya pun beri pada dia kasut itu dia memakainya tanpa was was.

    Reply
  • June 7, 2014 at 6:32 pm
    Permalink

    Arak kalau menjadi cuka dengan sendirinya (transformasi) maka ia di hukumkan halal pada ketika itu. Dalam hal babi ia tidak akan boleh berubah sendirinya/transformasi menjadi bahan baru seperti sabun dsbnya. Manusialah dengan sengaja mencipta sabun dari lemak babi. Ini ada beza kalau kita bandingkan dengan arak menjadi cuka dengan sendirinya seperti di atas. Pernah seorang yahudi menyalakan lampu/pelita dengan menggunakan minyak/lemak dari babi, Rasulullah mencela perbuatan yahudi tersebut. Padasaya amatlah jelas bahawa babi itu tetap haram walaupun ditransformasikan ke benda2 lain.Pihak yang mengeluarkan artikal di atas sangatlah tidak bertanggung-jawab.

    Reply
  • June 7, 2014 at 6:39 pm
    Permalink

    Xmati pon kalu xmakan kadberi tue…kmbalilah kpada mkanan sunnah dan mkanan orang2 tue kite dulu…itu lebih selamat…inshaa allah..

    Reply
  • June 7, 2014 at 6:57 pm
    Permalink

    tipuuuuuuuuuuu….macai umngokkkkk…mana mereka pernah refer pd Yusoff Qardawi

    Reply
  • June 7, 2014 at 6:58 pm
    Permalink

    IKUT PENDAPAT JUMHUR/JAMAk/JAMAAH. Kita Ahlus Sunnah Wal JAMAAH.

    Jangan ikut pendapat ulama kontemporari/moden/akhir zaman.
    Benda haram masuk dalam badan buat kita semua jadi MALAS beribadat. Leka dari ingat ALLAH.

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:02 pm
    Permalink

    tapi kenapa ramai orang melayu yang saya kenal makan babi . megikut rekod bukit aman pelacur paling ramai dkuala lumpur adalah wanita melayu dan minum arak . alamak …korang ni ..pelik betul la .sikit je yg btul2 islam . selebihanya hipokrit tai tasu . jgn risau la pasal benda yang tidak dsengaja . tempat duduk kapal . sofa rumah . brgan kulit baju beg kasut budak dewasa semua pun ada unsur babi …adaa

    Reply
    • July 7, 2015 at 5:57 pm
      Permalink

      melayu adalah bangsa.. bukannya ugama

      iman tidak dapat diwarisi oleh seorg bapayang bertakwa dan beriman kepada anaknya.

      Iman itu lahir dari hati yang suci.

      tampa keimanan KAFIRLah kamu…

      * Sila rujuk apa itu rukun iman.

      Reply
  • June 7, 2014 at 8:04 pm
    Permalink

    Bg saya…Haram dlm alquran Maka haramla…Saya hanya percaya apa yg Allah dan rasullullah kata

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:16 pm
    Permalink

    Kenyataan ini sohih, tapi hanya utk mereka yg menganut mazhab yg menerima konsep ihalah/ tahwilul mahiyah (penggubahan Zat sesuatu benda kepada benda lain)…

    Dalam mazhab syafie konsep ini tidak diterima pakai kerana kita dah belajar dalam bab najis mughallazah bahawa segala suatu yg ada kena mengena dgn anjing dan babi, samaada daging, lemak, DNA atau apa saja hukumnya adalah haram….

    Ihalah yg diterima pakai hanya utk dua perkara saja. Pertamanya ialah cuka, yang disaat jadi tuak ia adalah haram dimakan kemudian selepas bertukar jadi cuka maka halallah ia dgn nas dari hadis. Begitu jua kulit binatang yg tidak disembelih atau kulit binatang yg haram dimakan adalah suci selepas disamak, ini juga sabit melalui nas…

    Selain dari dua perkara ini tak dibenarkan ihalah.

    Lagi satu apabila ada ulama kata halal dan ada pulak yg kata haram, maka hukumnya dah jadi syubhah. Maka berpeganglah pada dua hadis Nabi saw: da’ Ma yuribuka ila mala yuribuka) tinggalkan lah perkara2 yg meragukan kamu, dan pergilah mencari perkara yg tidak meragukan kamu.

    Barangsiapa yg menjaga dari perkara syubhah bererti dia telah menyelamatkan agamanya, dan maruahnya.

    Orang yg wara’ adalah orang yg meninggalkan benda2 syubhat.

    Wallahu a’lam.

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:16 pm
    Permalink

    Pak cik ku seorang imam tersohor dlm kg ku.
    Solatnya tidak pernah dirumah setiap waktu di masjid tapi soal harta dia sanggup menipu dan tamak. ini adalah mungkin sebab hobi dia suka makan coklat bergelitin

    Reply
  • June 7, 2014 at 8:31 pm
    Permalink

    Hamba tiada upaya menghukum dalam bab ini. Semuga yang keruh akan menjadi jernih , janganlah yang keruh bertambah pekat . Carilah lagi kesohihan kenyataan ini. Biarlah hanya yang arif dalam bidang mereka yang membuat kenyataan . Perlulah kita bertenang seketika dalam mencari jawapannya.
    Janganlah kita umat Islam mudah melatah dengan sesuatu perkara yang sedang diuji kepada kita . Bersabarlah , jangan mudah menuding jari kpd sesiapa .
    Allah bersama kita , yakinlah isu ini akan diselesaikan secara hikmah . Semoga Allah meredhokan kita dunia dan akhirat . Amin Ya Rabbalalamin.

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:00 pm
    Permalink

    Arak adalah najis dan haram diminum tapi apabila bertukar menjadi cuka maka ia menjadi halal.

    Darah asal najis tetapi apabila bertukar menjadi Kasturi maka ia halal digunakan.
    Dalam fekah perkara seperti di atas dinamakan ‘Istihalah’.

    Istihalah iaitu bertukar satu hakikat kepada hakikat yang lain, dipakai kaedah ini dalam fekah pada bab ‘Qawaeid Fekhiyyah’.

    Adapun Istihalah dalam hukum akal di namakan mustahil iaitu mustahil atas Allah bersifat dengan sifat kekurangan.

    Itulah antara hukum hakam yang dikeluarkan dalam Islam dalam kata lain Qawaeid Fekhiyyah.

    Bagaimana cara berubah hakikat sesuatu kepada hakikat yang lain seperti arak bertukar menjadi cuka maka berlaku ikhtilaf ulama’ padanya.

    Seperti bertukar arak menjadi cuka dengan sendirinya iaitu tidak sebab kita seperti kita masukkan sesuatu ke dalam arak tersebut supaya segara menjadi cuka maka tiada ikhtilaf pada sucinya dan halal dimakan.
    Adapun jika kita ambil arak dan dimasukkan sedikit ke dalam cuka maka kita kata suci cuka sebab bercampur arak tadi, maka iaitu tidak ada oleh mana-mana ulama Islam berkata tentangnya.

    Seperti itu juga apabila kita letakkan DNA Babi dalam kuih cucurkodok maka kita katakan halal cucurkodok sebab DNA Babi larut dalam kuih cucurkodok maka perkataan ini dinamakan ‘cucukabi ‘ iaitu (cucurkodok + Babi ) maka tetap haram.

    Inilah yang dinamakan istihalah seperti kaedah yang di bawa melalui Dr Yusuf al-Qardawi yang disalah ertikan oleh kebanyakan manusia. Wallahuaalam.

    Daripada An-Nu’man bin Basyir berkata, “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
    “Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas, dan di antara keduanya terdapat hal-hal musyabbihat (syubhat / samar, tidak jelas halal-haramnya), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia. Barangsiapa yang menjaga hal-hal musyabbihat, maka ia telah membersihkan kehormatan dan agamanya. Dan, barangsiapa yang terjerumus dalam syubhat, maka ia seperti penggembala di sekitar tanah larangan, hampir-hampir ia terjerumus ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja mempunyai tanah larangan, dan ketahuilah sesungguhnya tanah larangan Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya. Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging. Apabila daging itu baik, maka seluruh tubuh itu baik dan apabila seketul daging itu rosak, maka seluruh tubuh itu pun rosak. Ketahuilah, dia itu adalah hati.” (HR. Bukhori dan Muslim)

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:49 pm
    Permalink

    Kilang minyak sawit kat tempat kerja saya di Pasir Gudang ada Kosher. Orang Yahudi sendiri akan datang mengaudit. Dorang sangat strict sampaikan bekas minyak soya pon tidak mahu digunakan. Dorang nak facility baru. Fikir2 kan lah…

    Reply
  • June 7, 2014 at 10:35 pm
    Permalink

    Cuba Google tajuk ini ” Ulama Dalam Masalah Babi
    Hikmah Dan Aplikasinya.pdf” oleh ust Nizam abd Kadir download & baca amat bermanfaat utk kefaham org awam spt kita agar berlapang Dada dlm bab khilafiah ni.

    Reply
  • June 7, 2014 at 11:18 pm
    Permalink

    Allah dah kata babi itu haram, tak kira DNA, gelatin, minyak, usus hingga ke tahinya seharusnya haram. Gunalah akal. Yang mejahanamkan Islam bukan kafir tapi umat Islam sendiri seperti syaitan Yusuf ini. Dua bukan Islam…..hanya bertopengkan Islam untuk menjahanamkan Islam dan umat Islam. Dia sudah mengajar Islam yg songsang. Sila guna common sense. BABI TETAP HARAM.

    Reply
  • June 7, 2014 at 11:24 pm
    Permalink

    ALLAH KATA BABI ITU HARAM. JANGAN ADA MANUSIA PULA YANG NAK MENGHALALKAN BABI.

    Reply
    • June 8, 2014 at 12:11 am
      Permalink

      jgn persendakn islam…..yg haram tetp haram

      Reply
  • June 7, 2014 at 11:40 pm
    Permalink

    Jangan fikir apa orang kata, tapi fikir apa Allah kata…yang haram tetap haram walau sebesar zarah sekalipun tidak akan jadi halal

    Reply
  • June 7, 2014 at 11:44 pm
    Permalink

    Yg jelas hukum haram halal manusia prsembhkn utuk allah d akhirat bkn utk manusia d dunia ini..tyalh diri kita sendiri apkh diri kita psembhkan utk allah suci dn brsih dri smua sdut zahir dn btin d akhirat nti..

    Reply
  • June 8, 2014 at 2:35 am
    Permalink

    Assalamualaikum. Saya cuma manusia biasa. Agama pon tak lah tinggi mana. Tapi saya nak sampaikan satu pendapat kepada sesiapa sahaja yang membaca ni. Kepada yang tertanya-tanya hukumnya halal atau tak, itu dikira was-was. Lebih baik tinggalkan. Kepada yang yakin benda tu halal, teruskan lah. Teruskan makan cadbury kalau rasa darurat sangat kalau tak dapat makan cadbury tu. Kepada yang memang yakin benda tu haram, bagus. Anda terselamat sebab anda tak makan. Tapi jangan lupa yang anda tak terselamat jika terus mengeluarkan hujah-hujah negative sesama manusia. Walhal, perbuatan itu tidak menyelesaikan masalah pon. Lebih baik diam daripada berkata-kata. Sekian dari saya. Assalamualaikum.

    Reply
  • June 8, 2014 at 2:53 am
    Permalink

    X mkn coklat pun xpe..byk benda lain yg halal bole di mkn..ape nk herankan sgt..

    Reply
  • June 8, 2014 at 3:01 am
    Permalink

    Same jgk cam air kumbahan….lps diprosess air tu jd bersih kan…so mcm mane tu ..halal ke haram…..

    Reply
  • June 8, 2014 at 3:17 am
    Permalink

    Hi Kalian,

    Perkara ini mmg perlu dikaji. Bah kata, kalau haram transform masih haram mcm mane darah with porcine halal pula? I rase ni soal hati kita…

    Reply
  • June 8, 2014 at 4:15 am
    Permalink

    Simple,,,cari lah hikmahnye kenape Allah larang kite dgn sesuatu perkara,,,bukan hanye mengejar tutup salah yg bile kite lggr larangan Nya

    Reply
  • June 8, 2014 at 5:25 am
    Permalink

    Btol lha tuh..slame ne pn korg minum air loji yg da d transformasi kn jd air bersih..korg taw ker dlm air loji tuh ad najis babi ker x..

    Reply
  • June 8, 2014 at 6:29 am
    Permalink

    Berdasarkan contoh tahi dan anjing reput dalam garam..Kalau babi direbus sampai hancur, and air rebusan tu digunakan untuk buat sup nasi ayam.still nak makan??still halal??..yang haram tetap haram..kalau macam tu duit judi halal lah, tukar duit tu jadi kereta..article apakah ni.yang haram tetap haram!!

    Reply
    • June 8, 2014 at 11:15 pm
      Permalink

      Bro,tu duit bro. cakap guna ilmu bro bukan hati.

      Reply
  • June 8, 2014 at 6:42 am
    Permalink

    Merujuk dan menyutujui apa yg dibawa oleh Al-Karman, antara jasad dan roh, di dunia kita bertanggungjawab jaga keduanya kerna jasad boleh pengaruhi roh melalui pemakanan, umpamanya,kemasukkan yg haram dlm darahdaging kita akan menjejas kekuatan utk beribadah dgn baik. Yg dibangkitsemula ialah jasad tetapi yg kembali di Akhirat selepas Penghakiman ialah roh dlm bentuk yg dicipta baru(Q). Roh yg ingin dikembali kpd Maha Pencipta ialah yg sebaiknya suci dari segala kekotoran di sisi Allah. Pokoknya, pilihlah ketaatan yg tertinggi darjatnya utk selamat kembali di sisiNYA. Wallahua’lam

    Reply
  • June 8, 2014 at 7:01 am
    Permalink

    1……. transformasi – ni berkaitan juga dgn najib

    Reply
  • June 8, 2014 at 8:04 am
    Permalink

    Let the authority decides.Kita ada pemimpin.

    Reply
    • June 29, 2014 at 12:19 pm
      Permalink

      Seriously, use your brain and common sense. Let Sunna, Hadis and Al-Quran be your guide.

      Pemimpin kebanyakannya dah bodoh, corrupt dan ketara Ilmu agama x kuat. Jgn keluar statement mcm budak 10 tahun.

      Reply
  • June 8, 2014 at 9:49 am
    Permalink

    kalau lah betul kenyataan di atas dikeluarkan oleh Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi dan seangkatan dgnnya, nampak sgt mereka cuba menghalalkan sesuatu yg haram..nama dah besar, tp tak belajar sains gamaknye..babi bertukar kepada gelatin bukan istihalah, lbih lg kalau sengaje nk masukkan benda haram ke dlm makanan.

    Syukur, para commentor di atas sangat berfikiran waras dan genius..ya, kita perlu berpegang dgn hadis dan al-quran..

    Reply
  • June 8, 2014 at 10:42 am
    Permalink

    Paldangan di atas telah dibincang oleh para uama terkemuka dunia pada beberapa tahun yg lalu dan diringkaskan ada berpendapat halal dan ada yg berpendapat haram. So..terpulanglah itijihad masing masing utk memilih mana mana pdgan ulama diatas.

    Reply
  • June 8, 2014 at 10:55 am
    Permalink

    Pabila Semakin Hampir Dengan Akhir Zaman, Kita ( Manusia ) Makin Sukar Untuk Bezakan Halal & Haram..Marilah Kita Sama-sama Bertindak Atas Sesuatu Berpandukan AL-QURAN & AS-SUNNAH RASULLALLAH SAW..Nescaya Kita Tidak Akan Sesat.

    Reply
  • June 8, 2014 at 11:50 am
    Permalink

    ko yakin babi tu haram pastu ko sebut berbaliklah kita kepada alquran dan sunnah. bodoh la ko ni
    dalam surah al baqarah 173, yg diharamkan makan adalah daging babi. sungguh jelas allah sebut daging babi. ko baca betul2 petikan yusuf alqardawi tu. BACA BETUL2! nk ikut, ikut. xnak ikut sudah tapi x payah ko nk cakap dia x betul. sebab belum tentu lagi ko tu yg betul

    Reply
  • June 8, 2014 at 3:03 pm
    Permalink

    Coklat lain bnyak lg… coklat vochell,vans houtans, kises, daim, dan yg pnting coklat minda…nak kisah apa cadburry halal ke haram…bila bnda dh syubhah lebih baik kita tolak…jzakallah

    Reply
  • June 8, 2014 at 3:48 pm
    Permalink

    salam kepada semua umat.sy sebagai seorang yang suka berfikir secara logik.tidakkah anda terfikir air yang anda minum setiap hari datangnye dari mana?air rawatan yang merawat najis kumbahan yang anda buang sendiri.bangkai yang yang dihanyutkn oleh air.tidakkah air itu haram juga kerana datangnye sebahagian dari unsur najis.anda fikir sendiri betul ke x ape yang saya ungkapkan.begitu juga dengan gelatin babi.setelah ia diproses sama seperti pemprosesan air.

    Reply
  • June 8, 2014 at 10:49 pm
    Permalink

    sahabat2 sekalian,tak payah lah kita kata-mengata ulamak.ustazah fatimah syarha pn pernah post pasal ni.bak kata ustazah fatimah syarha,islam itu meraikan perbezaan pndapat.terserah anda nak ikut pndapat yg mana,yg lebih meyakinkan anda dan ada hujah2 yg kuat.tak perlu kata-mgata antara kitammg,kita tahu halal haramnya,tp kita belajar fiqh pn belum habis.byk lgi yg kita xdalami.jgn senang2 nk mghina ulama.

    Reply
  • June 8, 2014 at 11:54 pm
    Permalink

    Salam, at the end of the day, people still believe in WHAT they WANT to believe…and we can argue till after the world cup ended…tolong visit link berikut tentang fatwa berkenaan hal ini (& related matters) yang dikeluarkan oleh lebih 100 orang ULAMA kelas dunia (versus arm chair & Internet “ulama”) dah hampir 10 tahun dahulu…yang masih tak nak percaya tak ape lah…masing2 punya hal…
    http://www.vaccinesafety.edu/Porcine-vaccineapproval.htm

    Reply
  • June 9, 2014 at 12:06 am
    Permalink

    Salam,

    If given a choice would Dr Qardawi himself consume Cadbury choclate?….

    Reply
  • June 9, 2014 at 12:10 am
    Permalink

    Hi,

    Saya ada soalan di sini..

    1.macam mana pula dengan perderma darah..org yg makan babi pun menderma darah di mana2 hospital (blood danation)..so yg tu mcm mana..kalau one of u kekurangan darah..and yg darah kamu kena beri tu dari salah seorang yg makan babi..macam mana?

    Reply
    • June 29, 2014 at 12:16 pm
      Permalink

      Kau ni budak 10 tahun ke?

      Darah tu ada DNA babi? Itu secara natural dah ditranformasi menjadi manusia berdarah BABI. Hahaha.

      Allahualam.

      Reply
  • June 9, 2014 at 9:28 am
    Permalink

    masalah ini bkn setakat coklat jer,tapi apa apa jua yg berbentuk makanan sekiranya ada unsur unsur keBABIan.yg haram tetap haram ..statement dr yussuf nie membuatkan umat bertambah keliru,lebih baik lepas nie JAKIM tak payah la susah susah keluarkan LOGO HALAL….hehehhe dah semuanya dikira halal hhahhaha kita sarbat jer ala setakat DNA BABI APA NAK HERAN SANGAT,TUUUUU DNA RIBAAAA LAGI TERUK KORANG SAPUUU APA CER…………..HEHEHEHHE

    Reply
  • June 9, 2014 at 8:53 pm
    Permalink

    Mcm la mesia ni dah takde bnda lain nk mkn. Berlambak mknn yg sahih halalnye.. knp nk p mkn gak mknn yg diragui status halal nye. Ingat..Setan sntiasa mghasut..Kang dosa mkn bnda was2/haram satu hal.. dosa ngutuk org pun dpt tak psal2..

    Reply
  • June 10, 2014 at 1:48 pm
    Permalink

    wtf halal… lau haram tu haram la jgak…sekarng da xdak erti darurt…orng africa ja skrng duk darurt… itu ja saya pegang… orng selalu ckap lau dalm hutan xdak mkannan lain tapi ada babi ja sapa ckap p masuk hutan dlu tngok sapa yg xdak ap yg ada…babi cukp sush nk jmpa dalam hutan… makanan lain bersepah… sekian

    Reply
  • June 10, 2014 at 10:30 pm
    Permalink

    Haihhh.. kenapa terus nk jadik guru pengkritik bila org yg berilmu cakap sesuatu?bukannya saya ckp spya terus percaya cuma xboleh ka terima apa yg dihujahnya bukan terus kritik guna apa secebis ilmu yg ada dlm kepala kita ni?
    Ini benda baru,benda baru xsmestinya buruk,kalau smua bnda baru kita buat mcm ni asyik nk tolak ja mmg la org luar ckp kita sempit pikiran..bukannya sy ckp spya terus trima tp tgkla mcmana org kita react bila someone ckp something yg baru..xsalah nk tolak tp selidik dlu..org ilmuwan kot yg ckp bnda ni..
    Alamak aih.. bangunlah kwn2

    Reply
  • June 11, 2014 at 10:06 am
    Permalink

    apa apa jua / fatwa ke …..kita sbg umat nie kena la kaji sendirijgn main ikut memBABI buta jew..kalau tak der ilmu pergi le belajor…masalahnyer sekarang nie umat malas nak buat kajian yg peliknyer kalau isu Babi nie pergh melompat mcm mcm statement / pendapat yg keluar….tapi kalau cthnyer ler BAB RIBA tak dew la pulak melompat hehehehhe DARURAT ….mcm boleh jew……..apa apa pun lu pikiaq la sendiri…..sendiri makan pengat sendiri mau ingat……..

    Reply
  • June 25, 2014 at 12:42 pm
    Permalink

    umpama seorang perempuan yg jahat dan dianggap sampah masyarakat melahirkan bayi perempuan..adakah bayi tersebut yg juga darah daging wanita tersebut turut dianggap sampah masyarkt? ada benarnya juga pernyataan di atas..tepuk dada tanya selera..kalau ragu2 jangan disentuh benda yg dirasakan haram..klu iman kuat tdk perlu rasa trancam dgn statement itu..sekian..

    Reply
  • June 29, 2014 at 12:09 pm
    Permalink

    Ulama tersohor bapak kau. Jangan suka2 halalkan benda HARAM.
    Ularmak akhir zaman. Hapuskan lah golongan ni jgn sesatkan orang.

    Satu binatang jer Allah ckp haram segala2nya(Babi). Jgn bagi muka syarikat2 babi ni. Elakkan saja. Boikot!

    Reply
  • September 8, 2014 at 4:34 pm
    Permalink

    saya setuju dgn pendapat yusuf qardawi tanpa ragu

    Reply
    • September 8, 2014 at 7:01 pm
      Permalink

      Saya laknat ajaran sesat. Tanpa ragu2

      Reply
  • September 8, 2014 at 7:05 pm
    Permalink

    Orang ilmuan tipu Orang bodoh Macam Kau. Jgn jadi bodoh.

    Reply
  • October 9, 2014 at 1:43 pm
    Permalink

    However, this scene changed when more programmers became aware of
    virus programming and started building viruses that manipulated and destroyed data on infected computers.

    Advertisers all over the place, advertising everything underneath the sun. Efficiency: Many carriers provide multiple receive emails, so your fax
    messages are automatically delivered to whomever you intend.

    Reply
  • Pingback: Gelatin Haiwan Termasuk Babi, Halal Dimakan? – Yusof Al-Qardhawi | Berita Luar Biasa

  • June 8, 2015 at 9:27 am
    Permalink

    Apsal kecoh2 ni pasal babi. Kalau was was, jangan makan. Jangan gunakan. Takde benda lain ke nak makan…pls dnt make things Complicated..

    Reply
  • July 5, 2015 at 11:48 pm
    Permalink

    Katakan babi mati dekat pokok mangga lepas tu ia membusuk dan diserap oleh pokok zat babi tersebut sehingga menjadi buah mangga. Adakah haram juga makan mangga tersebut?

    Reply
    • July 7, 2015 at 6:02 pm
      Permalink

      ambil buah mangga itu kemudian test dna.. ade ke dna babi dlm buah mangga tersebut?

      kalau tak ada bermakna halal lah buat kamu memakannya.

      pesal mereka tidak guna gelatin lembu, kambing atau biri2?mengapakah mereka menggunakan gelatin babi?

      * ps: guna baja organik ( baja tahi ayam ) tanam pokok lada… pergh…. dlm lada ada dna ayam.. pasti mahal harga lada tersebut..

      Reply
  • July 7, 2015 at 5:51 pm
    Permalink

    sekiranya kita membaca sunnah2 dan kalamullah yaitu al quran, maka kita aan lihat kebenaran.

    Dunia dah akhir zaman, baginda rasulullah saw juga menceritakan bagaimana detik2 akhir zaman.
    di mana barang yang asal halal di haramkan manakala yang asal haram di halalkan.

    sekarang tepuk dada tanya iman… siapa yang anda harus percayai… Alquran atau ulamak?

    baginda rasulullah saw pernah bersabda..
    ” di akhir zaman umatku berpecah kepada 73 kumpulan.. hanya 1 shj yg diterima. yaitu al jammaah ( oer2 yang mengikut apa yang aku ikuti dan sahabatku ikuti). yaitu al quran dan assunnah. ”

    para ulama mengatakan bahawa gelatin babi halal.. sedangkan alquran mengatakan ia haram. ( jelas di nyatakan bahawa haiwan tersebut haram di makan )..

    fikirlah dgn akal yg diberi oleh allah swt..

    siapakah yang anda ingin ikuti…para ulama atau alquran dan assunnah.

    Reply
  • July 8, 2016 at 12:09 pm
    Permalink

    Pihak berkuasa Jakim sila buat komen terbuka terhadap kenyataan Dr. Yusuf Dadarawai dan Dr, Asri bagi mengelakkan kekeliruan umum. Ya Salam.

    Reply
  • July 8, 2016 at 4:54 pm
    Permalink

    Hal babi meroyan bagai.. Hal tak jaga solat yg wajib tak pulak lopat katak pandang berat.. Hal yg bukan hari2 org islam buat pulak yg nk di lopat katak bagai… yg wajib dibuat, buat2 tak nmpk.. inilah bangsa Melayu.. lagi2 umno/bn.. bangsa makan dedak.. Apapun tindakan, mesti mau untung..

    Reply
  • November 12, 2016 at 2:03 pm
    Permalink

    Klu isu kambing ayam lembu …kita tak payah2 pening kepala…kerana halal dan satu dunia sepakat bahwa haiwan ini berkhasiat dan baik utk kesihatan

    Tapi babi yang haram ini juga diperjuangkan…hahaha…dh terbukti membawa pelbagai penyakit dan buruk utk kesihatan…sampaikan korek2 apa yang halal,harus,makruh dan dibolehkan dalam islam.
    Mudah saja…tak usah diperjuangkan dan dipertahankan babi yg jelas HARAM dgn pelbagai pendapat DNA dan sebagainya agar boleh masuk kedalam perut.
    Mcm dah tak ada haiwan lain dalam dunia yang luas ni..

    Reply
  • December 7, 2016 at 12:36 pm
    Permalink

    Nak minta penjelasan. Jika kita menggunakan produk shampoo yang mengandungi unsur babi perlukah kita menyamak tubuh kita?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE
%d bloggers like this: